Home  COM-keurbedrijven

COM-keur bedrijven laten webmarketing liggen

door Wolf Knab

De meeste bedrijven, ook die van COM-keur, hebben tegenwoordig een website. Die dient niet alleen als visitekaartje maar ook ter bevordering van de verkoop van de producten en diensten. Dit noemen we webmarketing. Dit artikel gaat over webmarketing van de COM-keurbedrijven en hoe het daarmee gesteld is.

Webmarketing begint met goed gevonden worden op het internet

Een klant is op zoek naar een leverancier of een dienstverlening; hij gaat naar Google en geeft wat zoekwoorden op. Dan moet uw bedrijf liefst op de eerste pagina te vinden zijn. Dat gaat niet vanzelf.

Webmarketing loont

Dat webmarketing positief bijdraagt aan de omzet van zijn bedrijf, voelde Roelof Kleinjan – directeur Kader BV – een jaar of 3 geleden feilloos aan. Hij besloot toen om hiervan meer werk te maken; eerst met een enkele opleiding en later met alle diensten op www.kader.nl. Zoek nu maar eens op ‘opleiding comkeur’. Gegarandeerd dat de website van Kader BV ergens bovenaan staat.

Maar dan gebruik ik toch Google AdWords?

Dat kan, maar Google AdWords is een heel lastige materie en kan aardig in de papieren lopen zonder dat het iets oplevert. U kunt ook zelf heel veel doen. Daarvoor moet u meer inzicht in de werking van Google hebben en weten hoe u Google kunt beïnvloeden.

Gevonden worden buiten uw eigen regio: een extra uitdaging

Google wil het de zoeker zo eenvoudig mogelijk maken. Met Google Places zorgt de zoekmachine ervoor dat bedrijven in de regio het eerst getoond worden; vaak met een kaart erbij. Zoek maar eens op ‘slagerij’. De kans is groot dat u een kaart met slagers in uw directe omgeving krijgt voorgeschoteld.

Zo is de kans ook heel groot dat uw bedrijf door mensen in uw regio via Google goed gevonden wordt. Maar zou het niet veel mooier zijn dat uw bedrijf ook buiten uw regio goed te vinden is? Zo kunt u uw markt aanzienlijk vergroten.

Gevonden worden door mensen die u nog niet kennen

In het kader van ‘meer gemak voor de zoeker’ heeft Google een tweede maatregel genomen: de zoekresultaten worden aangepast aan wat iemand al eerder heeft bekeken (gepersonaliseerd).

Als iemand al eens de website van zijn garage heeft bezocht en hij/zij zoekt vervolgens op ‘garage’, dan denkt Google “die zal wel weer op zoek zijn naar dezelfde website”. De eerder bezochte website verschijnt dan ergens bovenaan. Dus: Klanten die uw website vaker bezoeken, vinden deze met minder moeite via Google dan mensen die uw bedrijf nog niet kennen en die uw website nog nooit hebben bekeken. En deze groep kan heel interessant zijn.

Google werkt met woorden

Het gaat er dus om dat iedereen uw website op een gemakkelijke manier kan vinden; óók buiten uw eigen regio en óók door mensen die uw bedrijf nog niet goed kennen. Dit heeft u gedeeltelijk zelf in de hand. Daarvoor moet u weten welke steekwoorden men gebruikt om een bedrijf als het uwe te googelen. Deze woorden moet u op de juiste wijze verwerken in uw website.

Wat levert aandacht besteden aan uw website op?

In eerste instantie levert dit meer bezoekers van uw website op. Dat dit hard kan gaan, laat de website van Kader BV zien. In juli 2011 trok deze website 2.645 bezoeken. Begin 2013 – amper anderhalf jaar verder – was dit gestegen tot meer dan 8.000 (figuur 1). “Maar daar hebben we dan ook heel hard aan gewerkt”, aldus Roelof Kleinjan, directeur Kader BV.


Als de website inhoudelijk op orde is om meer bezoek aan te trekken, kunt u ervoor gaan zorgen dat deze ook meer leads genereert. Daardoor komt u in contact met mensen of organisaties die een koopbehoefte hebben. Dan gaat het over zaken als ‘offerte aanvragen’, ‘informatie aanvragen’ of direct het verkopen van een product of dienst.

Bij Kader BV nam het aantal leads toe na het lanceren van de nieuwe website begin april 2012. Voor die tijd zat dit aantal op iets minder dan 300 per maand terwijl dat nu meestal meer dan 2.000 per maand is (figuur 2). Aandacht voor uw website kan dus wel degelijk iets opleveren!

Figuur 1. Bezoeken website Kader BV juli 2011 t/m maart 2013

 

Figuur 2. Aantal leads via www.kaderbv.nl periode juli 2011 t/m maart 2013

 

Onderzoek naar vindbaarheid COM-keur bedrijven

Ik verzorg niet alleen de website van Kader BV maar ook die van het COM-keur. Als u zoekt op ‘COM keur’ of bijvoorbeeld op ‘keuring machines’, dan staat www.comkeur.nl bij de eerste 10 zoekresultaten. Via deze website is uw bedrijf te vinden voor potentiële klanten. Maar dit is slechts een van de kleine weggetjes waarlangs uw website bezoek krijgt.

Hoe zou het gesteld zijn met de vindbaarheid van de COM-keur bedrijven? Hoe goed is uw website in Google te vinden? Wordt uw bedrijf gevonden op de machines die u verkoopt of keurt? Ook buiten de eigen regio? Als de website van Kader BV zoveel meer oplevert, kan dit dan ook gelden voor de websites van de COM-keurbedrijven?

Met deze vragen in gedachten heb ik in mei 2013 onderzoek gedaan naar relevant zoekgedrag in Nederland en naar de vindbaarheid in Google van de COM-keur bedrijven.

Naar welke machines zoekt men op internet?

Google biedt de mogelijkheid om na te gaan hoe vaak er met bepaalde woorden wordt gezocht. Dat kan nogal verschillen. Zo werd er afgelopen jaar elke maand meer dan 8.000 keer gezocht met ‘verreiker’ en minder dan 10 keer per maand met ‘knikverreiker’.

Voor het onderzoek heb ik gekeken naar machines waarnaar in Nederland minimaal 1.000 keer per maand wordt gezocht. Een inventarisatie hiervan leverde het volgende op:
• 46 verschillende landbouwmachines,
• 58 verschillende tuin- en parkmachines,
• 21 machines voor industrie en intern transport en
• 22 machines voor grondverzet.

Hoe goed scoren de COM-keurbedrijven bij Google?

Ik zocht in www.google.nl met de namen van de 147 machines uit de inventarisatie. Dit deed ik op een manier waarmee ik Google duidelijk maakte dat ik uw bedrijf nog niet ken en dat ik min of meer buiten uw regio woon. Kanttekening is dat de resultaten van Google altijd een momentopname zijn, deze zien er elke dag weer anders uit. Dat hangt mede af van de toevallige Googleserver waarmee u op dat moment verbonden wordt. Desondanks geven de resultaten van mijn onderzoek een goede indicatie van de positie van de COM-keurbedrijven in Google.

Mijn onderzoek leverde 147 lijsten met zoekresultaten op, voor elk steekwoord een lijst. In die lijsten heb ik gezocht naar de positie van de COM-keurbedrijven binnen de top-50. Dat heeft een schat aan informatie opgeleverd.

Here are the results …..

De resultaten heb ik opgedeeld naar categorie machines: (1) alle machines, (2) landbouwmachines, (3) tuin- & parkmachines, (4) machines voor industrie en intern transport en (5) grondverzet machines.

Bij elke categorie machines staat de aanwezigheid van de COM-keurbedrijven als percentage van wat maximaal mogelijk is. Bij “Alle machines” wordt 5,8% van de mogelijke top-50 posities dus bezet door COM-keurbedrijven. Op de overige plekken (94,2%) staan andere bedrijven / websites.
 

COM-keurbedrijven bij de eerste 50 zoekresultaten van Google

 

Alle machines Landbouwmachines Tuin- en parkmachines

Machines voor industrie en
intern transport

Grondverzet machines
5,8% 11,9% 0,4% 3,3% 8,1%

Top 5:
1. www.abemec.nl
2. www.kort.nl
3. www.bergmachines.nl
4. www.vlaming-groep.nl
5. www.gebrbonenkamp.nl


Top 5:
1. www.abemec.nl
2. www.kort.nl
3. www.vlaming-groep.nl
4. www.vanderweerdkampen.nl
5. groenoordbv.nl


Top 5:
1. www.bergmachines.nl
2. www.gebrbonenkamp.nl
3. www.hooghiemstra.nl
4. www.buitenhuisendrost.nl
5. www.pols.nl


Top 5:
1. www.ausma-vorkheftrucks.nl
2. www.sideriusheftrucks.nl
3. www.veenma.nl
4. www.almatlaren.nl
5. www.wouthogervorst.nl


Top 5:
1. www.ezendam.info
2. www.lmbprins.nl
3. www.almatlaren.nl
4. www.veenma.nl
5. www.kort.nl

 

En hoeveel websites scoren een top 10 positie?

De meeste mensen kijken in Google niet verder dan de eerste pagina met tien zoekresultaten. U telt dus pas echt mee als u bij de top 10 in Google staat. Hoe is dit voor de COM-keurbedrijven?

Conclusie

Dit artikel gaf u meer inzicht in de manier waarop u ervoor kunt zorgen dat potentiële klanten via Google uw website bezoeken. Ik liet u zien dat Google tot nu toe de websites van de meeste COM-keurbedrijven links heeft laten liggen: meer dan 90% van de bedrijven krijgt op belangrijke steekwoorden geen enkele top 10 positie. Ik durf te stellen dat nieuwe klanten, buiten de eigen regio, deze bedrijven niet zullen vinden via Google. Dat is een gemiste kans.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Wolf Knab, 06 38 89 89 94, w.knab@wolfknab.nl, www.wolfknab.nl

LinkedIn profielContact
Irenelaan 4
6721 EA Bennekom
06 38 89 89 94
Referenties
Opdrachtgevers